Sentraltilknytningsplikten: dato fastsatt

Fra og med 1. september 2024 ønsker samferdselsdepartementet at sentraltilknytningsplikten skal tre i kraft. Det vil si at alle løyvehavere må være tilknyttet en sentral før den tid og at sentralene må søke om et løyve.

Samferdselsdepartementet skriver følgende:
Det er ønskelig å iverksette lovendringene så raskt som mulig. Nøyaktig dato for iverksettelse er ikke fastsatt. Departementet ber imidlertid fylkeskommunene forberede seg på at regelendringene blir iverksatt senest fra 1. september 2024. Iverksettelse forutsetter at fylkeskommunene er klare til å behandle søknader om sentralløyve.

Det vil si at taxinæringen bør være forberedt på å kunne sende inn søknader om sentralløyver i god tid før 1.september. Samtidig bør drosjeløyvehavere uten tilknytning til sentral også knytte seg til en eksisterende sentral, eller opprette en.

Vi har skrevet om de nye lovendringene og hva disse innebærer, hele artikkelen kan du lese her:
Sentraltilknytningsplikten innføres | Aktuelt | Taxiforbundet