Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410
Statsbudsjettet 2025
"Det er veldig positivt at regjeringen nå foreslår en tilbakeføring av momsfradraget for drosjer til 4 år. Dette er et gledelig resultat, og noe vi i Norges Taxiforbund har vært tydelige på at må tilbakeføres slik det var tidligere." – Torbjørn Brenna, direktør i Norges Taxiforbund.
Norges Taxiforbund har gjennomgått statsbudsjettet for 2025 og er forholdsvis rolig med det vi ser. Det er ikke store endringer knyttet til taxinæringen, og der det foreslås kutt i veibruksavgiften, ser vi samtidig en økning i CO2-avgiften på drivstoff, som gjør at disse to tiltakene i praksis balanserer hverandre ut. Vi er fortsatt skuffet over at momsen på elbiler over 500 000 kroner blir stående også for 2025.
Den mest gledelige nyheten er imidlertid at tilbakeføringsperioden for fradragsført merverdiavgift for drosjer reduseres fra 8 til 4 år. Dette er noe Norges Taxiforbund har jobbet for i mange år. I tillegg er vi svært fornøyde med at drosjer tilpasset transport av rullestolbrukere unntas fra vrakpantavgiften.
"Det er veldig positivt at regjeringen nå foreslår en tilbakeføring av momsfradraget for drosjer til 4 år. Dette er et gledelig resultat, og noe vi i Norges Taxiforbund har vært tydelige på at må tilbakeføres slik det var tidligere." – Torbjørn Brenna, direktør i Norges Taxiforbund.
Videre følger en liste over de viktigste endringene som påvirker drosjenæringen i statsbudsjettet for 2025. Det er viktig å være oppmerksom på at SV vil ha innflytelse på utformingen av revidert statsbudsjett, og at det derfor kan komme ytterligere endringer.
Nødvendig informasjon om endringer i Statsbudsjettet 2025 som påvirker drosjenæringen:
Direkte påvirkninger:
- Merverdiavgiftsfradrag for nye drosjebiler:
- Næringsdrivende innen persontransport, inkludert drosjer, beholder retten til fradrag for merverdiavgift ved kjøp av nye drosjebiler.
- Sjablongregler for kjøretøy brukt som drosje:
- Tilbakeføringsperioden for fradragsført merverdiavgift for drosjer reduseres fra 8 til 4 år.
- Avgjørelsen om tilbakeføring av momsfradraget for drosjer utsettes til revidert budsjett 2025.
- Fritak for vrakpantavgift:
- Drosjer tilpasset transport av rullestolbrukere unntas fra vrakpantavgift.
Indirekte påvirkninger:
- Utslippsreduserende tiltak i transportsektoren:
- Regjeringen innfører tiltak for å redusere klimagassutslipp, inkludert støtte for elektrifisering av kjøretøy, som påvirker drosjenæringens driftskostnader og insentiver for å velge nullutslippskjøretøy.
- Endringer i veibruks- og CO2-avgifter:
- Veibruksavgift på drivstoff:
- Bensin: Reduksjon fra 4,62 kr/l til 4,16 kr/l.
- Diesel (mineralolje): Reduksjon fra 2,71 kr/l til 2,69 kr/l.
- CO2-avgift på drivstoff:
- Bensin: Økning fra 2,72 kr/l til 3,25 kr/l.
- Diesel (mineralolje): Økning fra 3,17 kr/l til 3,79 kr/l.
- Reduksjon i engangsavgifter:
- Engangsavgiften for personbiler er redusert.
- Engangsavgiften for rullestoldrosjer er fjernet, noe som gir en lettelse på 350 000 kr per kjøretøy.
- Årsavgifter for kjøretøy:
- Årsavgift på fossilbiler: Redusert til 2 329 kr per år.
- Årsavgift for elbiler: Økt til 3 270 kr per år.