Foto: Celine Lyse Augdal/ Finansdepartementet

Statsbudsjettet 2025

"Det er veldig positivt at regjeringen nå foreslår en tilbakeføring av momsfradraget for drosjer til 4 år. Dette er et gledelig resultat, og noe vi i Norges Taxiforbund har vært tydelige på at må tilbakeføres slik det var tidligere." – Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund.

Norges Taxiforbund har gjennomgått statsbudsjettet for 2025 og er forholdsvis rolig med det vi ser. Det er ikke store endringer knyttet til taxinæringen, og der det foreslås kutt i veibruksavgiften, ser vi samtidig en økning i CO2-avgiften på drivstoff, som gjør at disse to tiltakene i praksis balanserer hverandre ut. Vi er fortsatt skuffet over at momsen på elbiler over 500 000 kroner blir stående også for 2025.

Den mest gledelige nyheten er imidlertid at tilbakeføringsperioden for fradragsført merverdiavgift for drosjer reduseres fra 8 til 4 år. Dette er noe Norges Taxiforbund har jobbet for i mange år. I tillegg er vi svært fornøyde med at drosjer tilpasset transport av rullestolbrukere unntas fra vrakpantavgiften.

Videre følger en liste over de viktigste endringene som påvirker drosjenæringen i statsbudsjettet for 2025. Det er viktig å være oppmerksom på at SV vil ha innflytelse på utformingen av revidert statsbudsjett, og at det derfor kan komme ytterligere endringer.

Endringer i Statsbudsjettet 2025 som påvirker drosjenæringen:

Merverdiavgiftsfradrag ved kjøp av nye drosjebiler:

• Næringsdrivende innen persontransport, inkludert drosjer, beholder retten til fradrag for merverdiavgift ved kjøp av nye drosjebiler.

Sjablongregler for kjøretøy brukt som drosje:

• Tilbakeføringsperioden for fradragsført merverdiavgift for drosjer reduseres fra 8 til 4 år.
  • Avgjørelsen om tilbakeføring av momsfradraget for drosjer utsettes til revidert budsjett 2025.

Fjerning av engangsavgiften for rullestoldrosjer:

• Engangsavgiften for rullestoldrosjer fjernes, noe som gir en betydelig lettelse på opptil 350 000 kr per kjøretøy.

Fritak for vrakpantavgift:

• Drosjer tilpasset transport av rullestolbrukere unntas fra vrakpantavgift, noe som vil bidra til å redusere kostnader for løyvehavere med spesialtilpassede kjøretøy.

Reduksjon i veibruksavgift på drivstoff:

• Bensin: Reduksjon fra 4,62 kr/l til 4,16 kr/l.
  • Diesel (mineralolje): Reduksjon fra 2,71 kr/l til 2,69 kr/l.

Økning i CO2-avgift på drivstoff:

• Bensin: Økning fra 2,72 kr/l til 3,25 kr/l.
  • Diesel (mineralolje): Økning fra 3,17 kr/l til 3,79 kr/l.