Passasjer

I «vår verden» er passasjer den som blir transportert. Kunden er den som betaler for transporten.

Eks.: Det er rekvirert transport fra Pasientreiser for deg. Da er du passasjer, men Pasientreiser er kunden.

Dersom du både er den som skal transporteres og den som betaler, har du en «dobbeltrolle» Både passasjer og kunde.

Som passasjer:

  • Velger du hvilken bil du vil kjøre med. Du må ikke ta den første i køen på en holdeplass.
  • Ber du alltid om kvittering.
  • Ser at det benyttes taksameter i bilen under turen. Har du avtalt fast pris, skal også taksameteret være i bruk. Du skal betale den prisen som er lavest, enten avtalt pris eller pris på taksameteret.
  • Ser du etter at det er prisopplysninger på bilen (Eget oblat) før du setter deg inn.
  • Velger du biler som er merket med Taxi og løyvenummer – for din egen sikkerhets skyld.
  • Må du huske å gi alle relevante opplysninger ved bestilling, så som førerhund, barnesete med mer.
  • Husker du alltid å be om kvittering!

Av og til opplever du en ubehagelig tur som du gjerne vil klage på. Klagen skal da sendes til oppdragsgiver.

Er det klage på: Sendes klagen til: 
Pasient-transport  Pasientreiser som har rekvirert transporten
Skoleskyss/skolekjøring Den kommune/fylke som er ansvarlig for transporten
Enkelt-turer/Spotmarked Den sentral vedkommende sjåfør kjører for, eller den eier som bilen er registrert på
Ansatt i bedrifter med avtale Ansvarlig i bedriften

På denne siden brukes informasjonskapsler ("cookies") til å få statistikk over bruk av sidene våre og for å gi ekstra funksjonalitet til deg. Ved å fortsette å bruke siden bekrefter du at du godtar det.

Les også vår personvernerklæring.

Norges Taxiforbund

Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410

Telefon

23 21 04 00

Design: Milla-design.no // Utviklet av: iMaker